"Loot Boxes" kan inte jämföras med riktigt spelande
Loot-Boxes är förbrukningsbara boxar som erbjuder spelaren slumpmässiga chanser att vinna fler virtuella saker eller färdigheter. Boxarna har traditionellt funnits som en form av monetisering;vanligtvis för mobil och sociala spel - vilket uppmuntrande spelare att betala mikrotransaktioner för virtuella varor.
Har dykt upp mer och mer
Men spelare har på senare tid blivit rasande över deras ökande utplacering i AAA-titlar. Under den här månaden har stora nya titlar som Middle Earth: Shadow of War och Star Wars Battlefront 2 använt sig av lootboxar som kräver att spelaren gör in-game-mikrotransaktioner; trots att spelen själv betalat redan 500-600 kronor för själva spelet.
Förbjudits i Asien
Loot-boxes är utformade för att hålla spelarna engagerade och ekonomiskt investerade i spelet; och därför har de jämförts med spelautomater.
"ESRB anser dock inte att "loot-boxes" kan ses som spelande", Detta sa en ESRB-talesman till speltidningen Kotaku. "Även om det finns ett chansspel i dessa mekaniker, är spelaren alltid garanterad att få någon typ av innehåll i spelet, även om spelaren tyvärr kanske inte får något de vill ha.
Flera länder i Asien har redan förbjudit sådan mekanik enligt spelregler och inflytelserika YouTube-tvspelare har föreslagit ESRB att göra detsamma.Men med avsaknad av en riktig "insats" involverad, anser organisationen att användningen av loot-boxes, inte kan klassificeras som "riktigt spel" eller gambling; alls.
ESRB-klasserna
"Vi tänker på det som en liknande princip för samlarbara kortspel: Ibland öppnar du ett paket och får ett helt nytt holografiskt kort som du har haft ett öga på ett tag. Men andra gånger kommer du att sluta med ett kort som du redan har. " ESRB har till uppgift att betygsätta majoriteten av videospel som publiceras i Nordamerika. Den använder bokstavskvaliteter, som "M" för "Mature" eller "E" för "Everyone", och erbjuder korta beskrivningar av innehåll, som "Blood and Gore", "Nudity" etc. Det skiljer också mellan "Real Gambling" och "Simulated Gambling" i klassificeringskriterierna.
"Real Gambling" måste innebära att man satsar en insats som klassificeras som något av värde som riskeras. "Simulerat spel" är där spelaren "kan spela utan att satsa eller satsa riktiga pengar eller valuta."
Varje spel som innehåller äkta spelande får automatiskt ett "Adults Only" -betyg och det skulle vara något som de stora spelutgivarna helst skulle undvika eftersom de flesta återförsäljare inte skulle sälja det på sina försäljningsställen,